יעוץ תחבורתי

 א.ת.ו.ס מציעה פתרונות מערכתיים לעניין התחבורה בכלל ולתחבורה ציבורית ותחבורה לא ממונעת בפרט ובהם:

  • גיבוש מדיניות תחבורתית כוללת המיועדת להפחתה מתמשכת בהיקף השימוש ברכב הפרטי
  • תכנון מערכות שבילי אופניים עם אמצעי מדיניות משלימים להגברת השימוש במערכת
  • יישום כלים כלכליים להעדפת התחבורה הציבורית
  • איגום משאבים של תחבורה ציבורית להתמודדות עם הנוחות וכוח המשיכה של הרכב הפרטי.
  • תכנון עירוני מוטה תחבורה ציבורית והליכה רגלית.

מעט רקע,

ישראל נהנית ממבנה גיאוגרפי אידיאלי להפעלת מערך של תחבורה ציבורית מסילתית עם קווי אוטובוס מזינים. ברוב מכריע של הערים ניתן היה לבסס חלק ניכר מהנסיעות על שבילי אופניים והליכה רגלית.

אלא שטעויות היסטוריות עוד מקום המדינה הביאו להזנחת התחבורה המסילתית ולהישענות בעיקר על אוטובוסים. מערך האוטובוסים הצליח לשרת ברמה טובה יחסית את הציבור בישראל עד ששערי המדינה נפתחו להצפה זולה של כלי רכב פרטיים. ברגע שהאוטובוסים נאלצו להתמודד עם הרכב הפרטי מבלי שקיבלו עדיפות בכביש הם הפסידו בתחרות אבודה מראש מול הרכב הפרטי.

בשנות ה-70 המאוחרות הגיעה לישראל "בשורת" הרכב לכל פועל וכיום נדמה כי לא ניתן לעצור את הסכר של הרכב הפרטי השוטף אותנו כאשר כל שנה עולים על כבישי ישראל למעלה מ-200,000 כלי רכב חדשים.

גם כאן, האינטרס של הפרט להשתמש ברכבו הפרטי לטובת נוחותו יוצרת נזק ישיר לאינטרס הציבורי.

משרד האוצר מעריך כי כל שנה נגרם נזק של כ-30 מיליארדי שקלים כתוצאה מהגדלת השימוש ברכב הפרטי. הנזק נגרם כתוצאה מהגודש בכבישים, זיהום אוויר, תאונות דרכים, יבוא דלק ועוד.

רק לפני כעשור הבינה ממשלת ישראל שעליה לנסות לתקן את מחדל התחבורה הציבורית והחלה בהשקעת מיליארדי שקלים בקווי רכבת חדשים.

חשוב להבין – תחבורה ציבורית יעילה וזולה מהווה זכות יסוד, בדיוק כמו הזכות לבריאות, חינוך ודיור שעל המדינה לספקם.

בכל מקום שבו המדינה משקיעה בכביש חדש או מרחיבה כביש קיים לטובת הגדלת הקיבולת היא מסבסדת ישירות את בעלי הרכב הפרטי ובכך פוגעת במשתמשי התחבורה הציבורית שבראיה לאומית תורמים משמעותית לתוצר הלאומי מאשר משתמשי הרכב הפרטי.

מהו הפתרון?

לאמץ את המודל האירופי לתחבורה ציבורית יעילה באחריות המדינה ובסבסוד עמוק מתוך ראייה את טובת הציבור ואת טובתה של כלכלת המדינה. מאות ואלפי מחקרים קבעו כי תחבורה ציבורית יעילה (המבוססת על מערך מסילתי מפותח וקווי אוטובוס מזינים וכן מערכת שבילי אופניים ראויה) מוסיפה משמעותית לתל"ג המדינתי מאשר מערכת תחבורה מבוססת רכב פרטי.

יודגש כי לתחבורה ציבורית יעילה וזולה תפקיד חברתי ממעלה ראשונה – משפחות רבות נאנקות תחת עול אחזקתם של 2 רכבים פשוט משום שאין חלופה ראויה. כל משפחה שתוכל לוותר על רכב אחד לפחות תפנה אלפי שקלים מדי חודש לצרכים חשובים בהרבה.

מיותר לציין את ההשפעות החיוביות הרבות שיש לתחבורה ציבורית טובה על היבטים סביבתיים, אורבניים וכלכליים של העיר או המדינה.

הכאוס התחבורתי הזה קרוב מאי פעם להפוך למציאות יומית וזאת אם לא נתעשת ונפעל להפחתת התלות ברכב הפרטי.

דילוג לתוכן