תכנון וייעוץ סביבתי

אנו עומדים לרשותכם במתן שירות ומענה כולל בתחומים מגוונים של תכנון וייעוץ סביבתי:

  • חוות דעת סביבתיות
  • תכניות אב סביבתיות
  • בניה ירוקה
  • זיהום אוויר, קרקע ומים
  • רעש וקרינה
  • טיפול בפסולת, שימוש חוזר ומיחזור
  • הרצאות בתחומי סביבה כולל הקשר בין סביבה לכלכלה, סביבה וחברה

מעט רקע,

עד לפני מספר שנים המושג איכות סביבה הובן על ידי רוב הישראלים כדבר ערטילאי שאינו נוגע אליו באופן ישיר.

אלא שאט אט נחשף הקשר ההדוק בין איכות הסביבה, איכות החיים, רמת חיים ובריאות הציבור. כמעט כל פעולה שכל אחד ואחת מאתנו עושים משפיעים ישירות על יכולתנו לייצר חיים איכותיים בישראל ולהותיר סביבה ראויה לדורות הבאים.

פיתוח בר קיימא הוא מושג נוסף המגדיר כיצד יש לייצר צמיחה כלכלית בריאה לצד שמירה על פרמטרים של סביבה בריאה ואיכותית.

ישראל, אולי יותר מכל מדינה אחרת, מייצגת את הקונפליקט שבין רמת חיים ואיכות חיים. ככל שרמת החיים עולה כמעט מיד נפגעת איכות החיים שלנו. בכל פעם שמשפחה רוכשת רכב חדש, טלוויזיה חדשה, מקרר חדש או רוכשת מוצרים מוכנים בסופרמרקט רמת החיים שלה אולי עולה אך כמויות הפסולת וזיהום האוויר, המים והקרקע שהיא מייצרת עולים במקביל.

כלומר,  בכל פעם שאדם בודד או משפחה מבקשים להעלות את רמת חייהם ולשפר את מצבם החומרי נפגע בדרך כלל האינטרס הציבורי.

דוגמא נוספת – אדם שרוכש רכב ועושה בו שימוש קבוע אולי מגדיל את חופש הבחירה שלו עצמו אך במקביל הוא מעמיס עומס מיותר על הכבישים ומפחית בכך את יעילותה של התחבורה הציבורית (ועל כך בפרק המוקדש לכך).

המושג של בריאות הציבור לרוב לא מקושר לאיכות סביבה וזו טעות נפוצה. שני התחומים קשורים קשר הדוק האחד לשני. לדוגמא, כאשר אנו זורקים תרופות ישנות לפח האשפה או לאסלה והן מתמוססות ומגיעות למי התהום, כולנו "נזכה" לקבל מנה מהן במים ובמזון שלנו תוך גרימת נזקים בלתי הפיכים לעיתים. כאשר מפעל שופך מזרים מתכות כבדות לים סביר שזמן לא רב לאחר מכן נאכל דגים ספוגים בכספית כך שבריאותנו תפגע מידית. כלומר, איכות הסביבה מושפעת ומשפיעה ישירות על בריאות הציבור ואולי לא קשה לתרגם את הקשר הזה לעלייה שיש בישראל בתחלואת סרטן מסוגים שונים.

צפונית לבאר שבע, ישראל היא כיום המדינה הצפופה בעולם וקצב גידול האוכלוסייה שלה מהגבוהים בעולם המערבי לצד עליה רצופה ברמת החיים יוצרים עומס רב מאוד על המערכות הטבעיות ועל היכולת של המדינה לספק איכות חיים סבירה.

להשלכות של ההתנהלות הפרטית של כל אחד ואחת מאתנו יש דוגמאות רבות אך מה שרצוי להבין בכל המכלול הזה הוא שזה לא חייב להיות כך.

מדינות רבות במערב אירופה השכילו כבר לפני עשרות שנים להבין שצניעות היא לא מילה גסה. לכן ניתן למצוא שם קשר הדוק וישיר בין השיטה הכלכלית למשל הדוגלת ברובה בסוציאל דמוקרטיה לבין איכות סביבה גבוהה לצד רמת חיים גבוהה.

כיצד הם מחוללים את הנס הזה? פשוט מאוד, הציבור כולו החליט שכל אחד יסתפק בפחות כך שלכולם יהיה יותר – יותר אוויר נקי, יותר נחלים ומים נקיים, יותר תחבורה ציבורית יעילה וזולה, ויותר מכל משאב ציבורי אחר שמיועד לטובת איכות חיים וסביבה טובים יותר.

גם אם יש תופעות של זיהום סביבתי במדינות מערב אירופה הרי הן מתגמדות אל מול ההסכמה הציבורית הרחבה שכל אחד חייב לתרום את חלקו לטובת האינטרס הציבורי הרחב.

אין שום סיבה שישראל לא תהיה כמו מדינות מערב אירופה. הרי אם נביט 40-50 שנה קדימה יחיו בישראל סדר גודל של 15 מיליון תושבים על שטח זעיר ביחס למדינות אחרות.

הדרך היחידה לייצר אפשרויות לחיים איכותיים וראויים הוא באמצעות ציפוף עירוני מושכל, השענות בעיקר על תחבורה ציבורית, הפחתה של הצריכה הפרטית לרמות סבירות והיבטים נוספים שעל כולנו לתת עליהם את הדעת.

לכן, אנו בא.ת.ו.ס סבורים כי כאשר באים לטפל באיכות הסביבה יש לטפל בעניין ממקור הבעיה או במדיניות ובהשלכות שנגרמים כתוצאה ממדיניות כלכלית מסוימת, מדיניות תחבורתית מסוימת וכן מהמודעות של הציבור הרחב על המגזרים השונים שבו להשלכות הסביבתיות של מעשיו.

באפשרותנו לגבש עבור כל אדם פרטי, רשות מקומית, ארגון ציבורי או עסקי אסטרטגיה סביבתית כוללת עם מפת דרכים ליישומה כך שניתן יהיה להביא את הארגון להפחתה ניכרת של טביעת הרגל האקולוגית שלו (שמשמעה היקף ההשפעה הסביבתית).

דילוג לתוכן